تکنولوژی بافت پارچه تریکو

همان‌طور‌که می‌دانید امروزه بیشتر لباس‌های بچگانه، زنانه و مردانه از پارچه تریکو تهیه می‌شود که از کیفیت بالایی برخوردارند. این پارچه با بافت‌های مختلف و در رنگ‌های متنوعی تولید و به بازار عرضه‌شده‌ است که از هر نوع آن می‌توان برای دوخت البسه‌های مختلف مانند تیشرت، لباس‌زیر، شلوار و … استفاده کرد؛ از آن‌جا که این پارچه در تمامی جهان مورد‎‌استفاده قرار می‌گیرد، مشتریان بسیاری دارد. ما در این مطلب به این موضوع خواهیم پرداخت که پارچه تریکو چیست و با استفاده از چه نوع ماشین بافندگی تولید می‌شود.

پارچه تریکو چه پارچه‌ای است؟

تریکو tricot ، واژه‌ای انگلیسی است و به‌نوعی پارچه گفته می‌شود که ساختار بافت آن حلقوی تاری یا warp knitted است؛ اما پارچه تریکویی که در کشورهای دیگر بافته می‌شود تا حد زیادی با پارچه تریکو که در ایران بافته و تهیه می‌گردد، متفاوت است. این نوع پارچه در ایران به دو شکل تخت و گرد بافته می‌شود که می‌توان از آن برای دوخت لباس برای گروه‌های سنی مختلف از کودک تا بزرگسال استفاده نمود.

معرفی انواع پارچه تریکو

از آنجا که پارچه تریکو در انواع مختلفی تولید می‌شود دست خیاطان و تولیدکنندگان البسه باز است تا برای هر نوع لباسی از نمونه‌های مختلف آن استفاده کنند. ما در ادامه‌ی این بخش به معرفی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم و کاربرد آن را با شما در‌میان خواهیم گذاشت.

پارچه پلی‌استر

پارچه پلی‌استر را می‌توان نوعی از پارچه تریکو به شمار آورد که در تولید آن از مواد نفتی استفاده می‌شود؛ به همین دلیل نه تنها از مقاومت بالایی برخوردار است، بلکه شست‌و‌شوی راحتی دارد و چروک نمی‌شود.

لاکرا

در تولید پارچه لاکرا که نوعی از پارچه تریکو به شمار می‌آید، مواد مصنوعی به‌کار‌رفته است؛ همین امر سبب می‌شود علاوه بر دوام و استحکام بالا حالت کشسانی خاصی پیدا نماید. به‌این‌ترتیب برای دوخت و تولید لباس‌هایی که مصرف بالایی دارند، مانند لباس‌های ورزشی، لباس فرم مدارس و … می‌توان از این نوع پارچه استفاده کرد. ویژگی مهم آن نیز شست‌و‌شوی آسان است. عموما تولیدی‌ها با خرید پارچه عمده لاکرا تلاش می‌کنند ضمن عملکرد به‌صرفه‌ای که دارد انواع لباس از این جنس را به‌راحتی و در کمترین زمان تولید نمایند.

جودون

اگر به بافت پارچه جودون توجه کرده باشید، بافتی لوزی شکل دارد که از آن می‌توان برای تولید انواع پارچه استفاده کرد؛ به دلیل آن‌که پارچه جودون از ترکیب نخ پنبه با الیاف مصنوعی دیگر تولید می‌شود. هر چه الیاف مصنوعی آن بیشتر باشد کیفیت و دوام بیشتری پیدا خواهد کرد؛ به همین دلیل از آن در تولید لباس‌های مردانه و زنانه مخصوصاً  لباس‌های زمستانی استفاده می‌شود.

ملانژ

این دسته از پارچه‌ها نیز به‌صورت ترکیبی یعنی با استفاده از نخ پنبه و پلی‌استر تشکیل می‌شوند که در‌واقع 65 درصد آن از پلی‌استر است؛ به همین دلیل از‌آن‌جهت که الیاف پلاستیک در آن بیشتر به‌کار‌رفته، به آن نایلون گفته می‌شود.

ویسکوز

از دیگر انواع دسته پارچه تریکو می‌توان به ویسکوز اشاره کرد که از الیاف طبیعی تولید شده و به همین جهت می‌توان در دوخت و تولید انواع لباس از آن استفاده کرد.

در تولید پارچه تریکو از چه نوع تکنولوژی و ماشین‌هایی استفاده می‌شود؟

همان‌طور‌که پیش‌تر اشاره کردیم ساختار این پارچه به‌صورت گردباف است و دستگاهی هم که برای تولید پارچه تریکو مورد‌استفاده قرار می‌گیرد ماشین بافندگی یک رو گردباف است؛ به همین دلیل به این محصول بافته‌شده، پارچه گردباف هم می‌گویند. ماشین بافندگی یک رو یا دو رو به گونه‌ای طراحی شده است که به‌صورت کاملا کامپیوتری و با سرعت بالا اقدام به بافت پارچه خواهد کرد؛ مضاف بر اینکه طراح می‌تواند نمونه طرح مورد‌نظر خود را روی فلش ریخته و به دستگاه متصل نماید تا ماشین بتواند به‌طور‌کامل و منظم همین طرح را روی پارچه پیاده نماید.

در‌حال‌حاضر کشورهای آلمان، روسیه، ایتالیا، پرتقال و چین اقدام به تولید دستگاه‌های گردباف که برای بافت پارچه تریکو مناسب است، پرداخته‌اند و از‌آنجا‌که این پارچه به‌صورت گرد و به حالت استوانه بافته می‌شود عرض آن بستگی به دستگاه تریکوباف دارد. عموما دهانه آن از 24 تا 40 سانتی‌متر طراحی‌ شده است. هر‌چه عرض پارچه بیشتر باشد، یعنی ماشین با دهانه بازتری به بافت پارچه پرداخته است.

پارچه تریکو دارای چه ویژگی‌هایی است؟

  • تریکو پارچه منحصر‌به‌فردی است و با توجه به‌ویژگی‌های خاصی که دارد در تولید البسه مختلفی به‌کار می‌رود.
  • از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است و عموما لباس‌های بشور‌و‌بپوش از این پارچه تهیه می‌شود؛ به‌طوری‌که کمتر دچار آسیب و تغییر رنگ خواهند شد.
  • پارچه تریکو پس از شست‌و‌شو نیاز به اتوکشی ندارد، زیرا چروک نمی شود و به راحتی می‌توان آن را بر تن کرد.
  • پارچه‌های تریکو از هر نوع بافتی که باشند از دوام بالایی برخوردارند.
  • وزن این پارچه اصلا زیاد نیست و هنگام پوشیدن سنگینی زیادی را به بدن تحمیل نمی‌کند؛ به همین دلیل برای تولید لباس‌های بچگانه تا بزرگسال می‌توان از این پارچه استفاده کرد.
  • پارچه تریکو لیز نمی‌خورد و به خوبی روی بدن باقی می‌ماند.
  • این نوع پارچه هوا و اکسیژن را به خوبی از خود عبور خواهد داد و هنگام عرق کردن به بدن نمی‌چسبد و انتخاب خوبی برای دوخت لباس‌های ورزشی خواهد بود.
  • تنوع طرح و رنگ بسیاری دارد.
  • عرق بدن را به خود جذب کرده و مانع آزار دیدن پوست هنگام ورزش می‌شود و در مدت‌زمان کمی هم خشک می‌گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *