انواع چاپ روی لباس و آشنایی با آن

 

تیشرت‌ها یکی از پرکاربردترین لباس‌ها در بین تمامی پوشاکی هستند که ما استفاده می‌کنیم. مردان، زنان، کودکان، سالخوردگان و می‌توان گفت همه افراد، از تیشرت در موقعیت‌های گوناگون، استفاده می‌کنند. چه برای لباس‌های خانه، چه سر کار و اداره و چه برای گردش و تفریح، تیشرت لباسی است که همیشه مورد استفاده است. حتما برای شما هم پیش آمده که برای خرید تیشرت مورد علاقه‌تان سردرگم شده‌اید. برخی از تیشرت‌های موجود در بازار، طرح‌هایی بسیار شلوغ دارند و برخی دیگر به کلی ساده هستند.

تیشرت بدون طرح مثل زنبور بی عسل است !

بیشتر افراد تیشرت را با توجه به طرحی که روی آن چاپ شده است انتخاب می‌کنند و اگر تیشرتی طرح جذاب و مناسبی داشته باشد، زودتر از همه به فروش می‌رود. با توجه به پرکاربرد بودن و پرفروش بودن تیشرت، بسیاری از افراد به فکر راه انداختن کسب و کاری در این زمینه هستند. در سال‌های اخیر، یکی از راه‌های خوب کسب درآمد در حوزه پوشاک، چاپ بر روی تیشرت‌های ساده و فروش آن‌ها بوده است. اما روش‌های بسیار متنوعی برای این کار وجود دارد که به تیراژ، جنس پارچه و نیز کیفیت مورد نظر شما بستگی دارد. در ادامه قصد داریم تا با انواع چاپ روی تیشرت بیشتر آشنا شویم و بدانیم هر کدام از این روش‌ها چه مزایا و چه معایبی دارد.

معرفی کامل روش های چاپ روی تیشرت

در حال حاضر روش‌های بسیار متنوع و گوناگونی برای چاپ بر روی تیشرت وجود دارد که این روش‌ها به طور مدام به روز نیز می‌شوند. می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های مختلفی مانند چاپ سیلک روی تیشرت، چاپ حرارتی روی تیشرت، چاپ لیبل روی تیشرت، چاپ مستقیم روی تیشرت و یا استفاده از روش‌های دیگر، چاپ را انجام دهید.
هر روشی که برای این موضوع به کار ببرید، نیاز به تجهیزات و لوازم تخصصی دارد. برخی از این روش‌ها، نیاز به فناوری تجاری گران قیمتی دارند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند با لوازم اولیه در دسترس‌تر و اقتصادی‌تری کار کنند. این موضوع به آن معنی است که برخی از انواع چاپ روی تیشرت ممکن است به هزینه‌های راه اندازی بسیار بالایی نیاز داشته باشند.

نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که برخی از این روش‌ها، روی انواع پارچه‌های خاص مانند پلی استر در مقابل پنبه بهتر عمل می‌کنند. این موضوع بسیار مهم است و برای برنامه‌ریزی طرح تجاری کسب و کار شما اهمیت زیادی دارد.

در نهایت، برخی از روش‌های چاپ، فقط برای یک یا دو تیشرت به خوبی جواب می‌دهند، در حالی که روش‌های دیگر برای تیراژهای بالا به خوبی عمل کرده و با سرشکن کردن هزینه‌های اولیه، باعث بازدهی بالایی در سود شما در این کار خواهد شد. در ادامه با بهترین و مهم‌ترین روش‌ها و انواع چاپ روی تیشرت آشنا خواهیم شد:

چاپ سیلک روی تیشرت

چاپ سیلک یکی از باکیفیت‌ترین و بهترین نوع چاپ تیشرت به شمار می‌رود. این نوع چاپ به دلیل مزایای فراوانی که دارد، فضای زیادی برای خلاقیت و هنر به طراحان مد و لباس می‌دهد. این روش همچنین یکی از قدیمی‌ترین‌ روش‌های چاپ در جهان است.
برای چاپ سیلک، یک نگاتیو از طرح مورد نظر روی صفحه ایجاد می‌شود. سپس یک جوهر مخصوص به نام جوهر پلاستیزول روی صفحه غلتانده شده و صفحه روی تیشرت قرا داده می‌شود و فرآیند چاپ با این روش انجام می‌شود. با این کار جوهر از شابلون فضای نگاتیو، روی طرح قرار گرفته و چاپ روی تیشرت انجام می‌شود.

مزایای چاپ سیلک روی تیشرت

چاپ سیلک دارای مزایای زیادی است که آن را به انتخابی محبوب برای طراحان تیشرت حرفه‌ای با کیفیت بالا و همچنین برای هنرمندان با کسب و کارهای خرد و بزرگ تبدیل می‌کند. یکی از بزرگ‌ترین مزایای این روش چاپ، این است که طرح‌های بسیار بادوامی روی پارچه ایجاد می‌کند. این روش را می‌توان یکی از ماندگار ترین نوع چاپ روی تیشرت دانست.
یکی دیگر از مزایای این روش در میان انواع چاپ روی تیشرت این است که ، چاپ سیلک راهی مقرون به صرفه برای تولید انبوه و با تیراژ بالا تیشرت ارائه می‌کند. در روش چاپ سیلک می‌توان از صفحه جوهری که با زحمت برای اولین پیراهن ساخته و تولید شده است، دوباره و به تعداد بالا، استفاده کرد. در نهایت یکی دیگر از مزیت‌های این روش چاپ این است که، می‌توان تقریباً روی هر پارچه‌ای، از ابریشم گرفته تا پنبه و پلی‌استر، چاپ را انجام داد و کیفیت چاپ بالایی را به دست آورد.

*ما در مجموعه آراتین از چاپ سیلک با مواد اولیه عالی و ماشین آلات خارجی استفاده میکنیم

معایب چاپ سیلک

در حین کار با چاپ سیلک، البته ممکن است با معایب احتمالی این روش محبوب نیز مواجه شوید. شما برای چاپ در روی تیشرت با این روش، به فضا برای کار و تجهیزات بسیار بزرگ مانند صفحه چاپ و پرس نیاز دارید تا صفحه چاپ را با لباس و تیشرت هماهنگ کنید. به علاوه اگر می‌خواهید با این روش‌، طرح‌های پیچیده‌ای خلق کنید، به مواد شیمیایی خاصی نیز برای کار نیاز دارید. در نهایت، طرح‌های چاپ سیلک معمولاً زمانی بهترین نتیجه را دارند که شامل یک تا سه رنگ باشند، زیرا باید هر بار یک صفحه روی هر رنگ لایه‌بندی کنید.

چاپ مستقیم روی تیشرت یا DTG

چاپ مستقیم بر روی پارچه نیز یکی از روش‌های متداول در صنعت پوشاک است که بیشتر برای تولید تعداد بالایی تیشرت به کار می‌آید. این روش گاهی اوقات به نام DTF یا چاپ مستقیم روی پارچه نیز نامیده می‌شود. این فرآیند به صورت دقیق همان کاری را انجام می‌دهد که به نظر می رسد. یک چاپگر ویژه که برای چاپ بر روی منسوجات و پارچه طراحی و ساخته شده است، لایه نازکی از جوهر را به صورت کاملا مستقیم روی پارچه تیشرت چاپ می‌کند.

مزایای روش چاپ مستقیم

این موضوع به آن معنی است که شما به عنوان طراح و یا تولیدکننده می‌توانید به راحتی هر طرحی را که می‌توانید روی کاغذ چاپ کنید، بر روی تیشرت و یا هر نوع پارچه‌ای نیز ایجاد کنید. یکی دیگر از مزایای مهم استفاده از این روش، چاپ در بین انواع چاپ روی تیشرت این است که می‌توانید از رنگ‌های زیادی در ایجاد طرح استفاده کنید، گرافیک‌های پیچیده‌ای روی تیشرت ایجاد کنید یا حتی از عکس برای چاپ استفاده کنید.
با استفاده از این روش، جوهر تا حدودی در پارچه پیراهن فرو می‌رود، به این معنی که طرح به جای ایجاد یک لایه محکم در روی پارچه، نرم‌تر و لطیف‌تر به نظر می‌رسد. یکی دیگر از مزایای این روش این است که شما می توانید به سرعت یک طرح را پس از دیگری بدون هیچ گونه تنظیمات پیچیده، برای چاپ آماده کنید. به همین دلیل روش چاپ مستقیم را می‌توان سریعترین روش چاپ روی تیشرت دانست.

معایب روش چاپ مستقیم | انواع چاپ روی تیشرت

یکی از مهم‌ترین اشکالات این روش چاپ، این است که هزینه اولیه زیادی برای شروع کار نیاز دارد. خرید چاپگر ممکن است هزینه زیادی داشته باشد و یا حتی استفاده از چاپگر دیگران و یا به صورت اجاره و سفارش نیز پرهزینه و گران خواهد بود. اما اگر قصد راه اندازی یک کسب و کار برای چاپ بر روی تیشرت را دارید، این هزینه به احتمال فراوان ارزش آن را دارد. سود ناشی از چاپ و فروش تعداد بسیار بالایی از تیشرت به طور قطع، هزینه‌های اولیه شما را پوشش خواهد داد. اما اگر یک هنرمند خانگی هستید و یا برای تولید تعداد کمی تیشرت برنامه‌ریزی کرده‌اید ممکن است نتوانید از عهده مخارج اولیه در این روش برآیید.
هر کسی پس از تسلط بر اصول اولیه فناوری، می‌تواند به راحتی یک چاپگر DTG را راه اندازی و استفاده کند اما در ابتدا برای تنظیم طرح‌ها بر روی کامپیوتر، افراد به کمی دانش و تجربه از طراحی گرافیکی نیاز خواهند داشت.

چاپ حرارتی روی تیشرت

اگر تازه کار چاپ بر روی تیشرت را شروع کرده اید و سفارشات با تیراژ بالا یا زیاد ندارید، چاپ حرارتی تکنیک بسیار مناسبی برای کسب و کار شما خواهد بود. این روش ساده است و به سرمایه اولیه زیادی نیاز ندارد. استفاده از این روش نه تنها در منابع، بلکه در زمان نیز صرفه جویی می‌کند و می‌توانید در مدت زمان کمی، تعداد زیادی چاپ بر روی تیشرت را انجام دهید.

این روش همچنین برای کسانی که می‌خواهند به صورت تفریحی چاپ را دنبال کنند و یا برای خود و دوستان و خانواده برای مناسبتی خاص، تیشرت چاپ کنند نیز روش مناسب و ایده‌آلی است. در روش چاپ حرارتی، از نوع خاصی کاغذ که به کاغذ ترانسفر معروف است برای ساخت طرح‌های تیشرت استفاده می‌شود و سپس با استفاده از حرارت و فشار، طرح‌ها به تیشرت منتقل می‌شود.
در بیشتر موارد از وینیل به عنوان کاغذ ترانسفر استفاده می‌شود و یک طرف آن دارای مواد چسبنده و در طرف مقابل یک نوار چسبنده است. هنگامی که طرح خود را پرینت گرفتید و آن را روی تی شرت گذاشته و با استفاده از حرارت بالا و فشار، طرح را روی تیشرت منتقل می‌نمایید. نوار جداشدنی معمولاً سمت براق است و این همان چیزی است که باید از طرح اصلی جدا شود.

چاپ لیبل روی تیشرت نیز معمولا به همین روش انجام می‌شود. قبل از شروع چاپ حرارتی، باید جزئیات مربوط به زمان پرس حرارتی و راهنمای دما به صورت دقیق مطالعه و اجرا شود. این روش را شاید بتوان ارزانترین روش چاپ تیشرت در بین روش‌های دیگر دانست که عمر و دوام کمتری نیز نسبت به روش‌های دیگر دارد.

مزایای چاپ حرارتی

• این روش در مقایسه با دیگر انواع چاپ روی تیشرت، نسبتا ساده‌تر است و به تجهیزات گران و زیادی نیاز ندارد.
• نتیجه نهایی چاپ حرارتی، کیفیت عالی دارد و برای چاپ‌های تمام رنگی نیز مناسب است.
• این روش برای طرح‌های پیچیده نیز مناسب است.

معایب چاپ حرارتی روی تیشرت

• چاپ حرارتی روی تیشرت، برای پارچه های حساس به حرارت مناسب نیست و ممکن است باعث آسیب به بافت پارچه شود.
• مراحل فرآیند چپ با استفاده از چاپ حرارتی، آهسته‌تر از تمام روش‌های دیگر انجام می‌شود.
• چاپ حراراتی برای لباس‌های تیره کاملا نامناسب است و کاربرد چندانی ندارد.

چاپ تصعید رنگ یا سابلیمیشن روی تیشرت

چاپ سابلیمیشن بهترین روش حرفه ای برای چاپ روی مواد پلی استر است. این روش، روی انواع دیگر پارچه با الیاف کاملا طبیعی مانند پنبه، کارایی ندارد. در این روش پرهزینه، با استفاده از گرما، رنگ را به حالت گازی تبدیل می‌کند که به پارچه می‌چسبد و طرح مورد نظر را به وجود می‌آورد. سابلیمیشن، یکی از جدیدترین روش چاپ روی تیشرت است و طرح‌هایی باکیفیت و بسیار ماندگار را بر روی انواع تیشرت پلی استر ایجاد می‌کند.

مزایای روش تصعید رنگ

چاپ سابلیمیشن طرح‌های عالی و دائمی را روی تیشرت تشکیل شده از مواد مصنوعی مانند پلی استر ایجاد می‌کند. به دلیل نحوه منحصر به فرد چسبیدن رنگ به پارچه، به جای ایجاد یک پوشش ضخیم روی پارچه، پوششی نازک ایجاد می‌کند و احساس تنفس را به پارچه می‌دهد. این موضوع همچنین به این معنی است که طرح‌های چاپ شده با روش سابلیمیشن، ترک نمی‌خورند یا پوسته نمی‌شوند.

معایب روش تصعید رنگ

عیب این تکنیک چاپ بر روی پارچه، هزینه آن است. برای این فرآیند به تجهیزات تجاری زیادی نیاز دارید، که باعث می‌شود این روش، برای یک تجارت بزرگ، مقرون به صرفه‌تر از استفاده خانگی یا یک تجارت کوچک باشد. همچنین یک عیب دیگر این روش این است که روی تیشرت‌های نخی نمی‌توانید از روش سابلیمیشن استفاده کنید.

چگونه یک روش مناسب از بین انواع چاپ روی تیشرت انتخاب کنیم؟

امروزه تنوع زیادی در بین روش‌های چاپ بر روی پارچه و یا چاپ تیشرت وجود دارد که ممکن است انتخاب روش مناسب را برای کسب و کار شما سخت کند. بسته به نیاز خود، می‌توانید روشی را انتخاب کنید که نیازهای شما را برآورده کند و بهترین کیفیت ممکن را برای مشتریان شما، تضمین کند. برای انتخاب روش چاپ مناسب بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

سازگاری با پارچه های مختلف

همه روش‌های چاپ روی تیشرت، برای همه پارچه‌ها به خوبی عمل نمی‌کنند. اگر یک تیشرت نخی ضخیم را به عنوان تیشرت خام انتخاب کرده‌اید، آخرین روش مناسب برای چاپ بر روی آن، سابلیمیشن رنگ است، زیرا آن را خراب می‌کند. در هر روش چاپ مخصوص انواع پارچه‌های متفاوتی است که قبل از شروع کار، باید آن را به خوبی بررسی کنید.

۱. سرعت تولید

اگر به چاپ هزاران تیشرت در اسرع وقت نیاز دارید، نباید یک روش کند را انتخاب کنید. اگر تیراژ بالایی برای کار خود دارید، باید از روش‌هایی که سرعت بالایی دارند، استفاده کنید. در مقابل اگر تیراژ کمی تیشرت را در روز تولید می‌کنید، می توانید از روش‌های دیگر مانند چاپ حرارتی استفاده کنید.

۲. هزینه

هزینه انواع چاپ روی تیشرت می‌تواند در روش‌های مختلف بسیار متفاوت باشد. گزینه‌های اقتصادی برای کسانی که بودجه کمی دارند نیز وجود دارد. همچنین، در برخی روش‌ها با این که هزینه مواد اولیه و راه‌اندازی کسب و کار بالا است اما بالا رفتن تیراژ محصول، هزینه‌های نهایی شما را متعادل خواهد کرد.

با توجه به نوع چاپ و نوع تیشرتی که انتخاب میکنید، هزینه چاپ تیشرت می‌تواند بین ۹۰ تا ۳۰۰ هزار تومان باشید .

عواملی که در قیمت چاپ روی تیشرت تاثیر دارند شامل :

نوع رنگ استفاده شده

نوع و مدل دستگاه برای انواع چاپ  روی تیشرت

کیفیت پاچه و تیشرت استفاده شده برای چاپ

در نهایت باید با بررسی این ۳ عامل و عوامل دیگر، روشی را که برای چاپ تیشرت در نظر دارید، انتخاب کنید. این نکته را نیز همیشه در نظر داشته باشید که در تجارت کیفیت همیشه حرف اول را می‌زند و مشتریان به عرضه‌کنندگان کالاهای باکیفیت، وفادارتر هستند.

پوشاک عمده آراتین طی سالیان زیاد سعی نمونده تا بهترین چاپ و کیفیت محصولات را به مشتریان عزیز عرضه کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *